FANDOM

Le-Wahi var luften på øen Mata Nui.

Historie Edit

Makuta Teridax, jaloux over den magt og berømmelse, som Den Store Ånd havde, brugte en specialvirus til at forgifte Mata Nui. Giften svækkede langsomt Mata Nui, og han slog til sidst ind i bevidstløshed og faldt ned fra rummet og styrtede ind i Aqua Magna. Resultatet af hans nedbrud forårsagede en fejl i hans camouflagesystem, hvilket førte til oprettelsen af ​​de forskellige Wahi på øen, som forkælet hans ansigt.

Le-Wahi blev navngivet af Toa Metru Matau engang før den store redning. Efter denne begivenhed befolket Le-Matoran området, der bor i landsbyen Le-Koro, sammen med nu, Turaga Matau. Under den store krig eller på anden måde kendt som den mørke tid, blev Le-Wahi udsat for flere strejker af Makuta Teridax og hans inficerede Rahi, der uberettiget tjente ham. Takua rejste gennem Le-Wahi for at redde Matau fra en Kewa-rede, helbrede Vuata Maca-træet og finde en Toa-sten inden for et mekanisk træ.

Toa Mata Lewa ankom til Le-Wahi, kort efter at Takua utilsigtet frigjort et signal, der ringede Toa-kapslerne mod øen. Rejste gennem junglen, huskede han, at hans navn var Lewa og genopdagede sine luftmagter, mens han sparer en lille Taku fra et træ.

Da han begyndte at søge den Store Kanohi placeret over hele øen, reiste Lewa mod en lille hul, hvor Matau rapporterede til ham, at maskens hastighed var skjult. Hurtigt besejrede en Nui-Jaga vogter indgangen, Toa vandrede inde i hulen og svømmede mod bunden. Næsten blive druknet af tang, Toa fandt masken og rakede mod overfladen ved hjælp af sin kraft. Efter at have slukket hulen, blev Lewa anklaget af en Nui-Rama, og hans maske blev slået af ham. Da en Muaka dukkede op og angreb den svækkede Lewa, kom Onua og gravede Rahi under jorden i en skovl, han skabte, og reddede luftens Toa.

Landskab Edit

Le-Wahi var placeret i det sydlige område af Mata Nui og var placeringen af ​​Le-Koro, landsbyen Luft. Området bestod hovedsagelig af en sump og jungle, og næsten hele grunden af ​​Le-Wahi blev optaget af Fau-sumpen. Dette var også placeringen af ​​Toa Lewas Suva. Le-Wahi blev omkranset af Kanaebugten, som strømmer ind i Pala-søen. Placeringen blev senere ryddet af Bohrok sværmerne.

Det blev udslettet af eksistensen af ​​Mata Nuis seneste opvågnen.

Ad blocker interference detected!

Also on FANDOM

Random Wiki